Mkhaya game reserve en terug naar Zuid Afrika - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Gonnie & Hans Bie - WaarBenJij.nu Mkhaya game reserve en terug naar Zuid Afrika - Reisverslag uit Ezulwini, Swaziland van Gonnie & Hans Bie - WaarBenJij.nu

Mkhaya game reserve en terug naar Zuid Afrika

Door: Gonnie en Hans

Blijf op de hoogte en volg Gonnie & Hans

12 Augustus 2019 | Swaziland, Ezulwini

Gisteren kwamen we terug in de bewoonde wereld. Twee nachten in het mkhaya game reserve in Swaziland. Dit na een bizarre autorit. Een hele weg van 38 km lang was opgebroken en was veranderd in een gravelroad. Vol kuilen, maar ook met drempels... of we uberhaubt hard konden rijden.

De auto moeten we bij een afgelegen boerderij parkeren. Bij de parkeerplaats zagen we al sabel antilopen en een neushoorn. Het begon te regenen. Vanaf de parkeerplaats gingen we met onze gids, genaamd Afrika, mee. Bij ons in de auto zat een, Franstalig, Canadees gezin. Vader, moeder en drie dochters. We kregen wel een regencape, maar die was niet waterdicht. We waren blij toen we na de drive koud en nat terug bij de tent waren. Slapen viel niet mee in een klam bed. We hadden wel een kruik maar moe en nat in een klam bed viel niet mee.

De volgende ochtend om 05.45 stonden we weer op. De koffie/ thee werd bij de tent gebracht. In het donker de olielampen aangestoken koffie gezet en opfrissen. Om 06.15 uur klaarstaan voor de drive.

Weer samen met de Canadezen in de auto gingen we op pad. Tijdens de drive zagen we een paar neushoorns in de bosjes. De gids besloot uit te stappen en lopend dichterbij te gaan kijken. De paar neushoorn bleken er zes te zijn. Slot van het liedje was dat zij ons steeds verder de bush in drukten en wij achter een boom moesten gaan staan. Wij moeten met een omweg terug naar de auto. Veel adrenaline kwam er bij ons vrij

Tijdens de bushwalk zagen we weer meerdere neushoorns. Eerst een paar slapend en even later een moeder met jong. Die laatste twee kwamen steeds dichterbij. Ze zijn ons uiteindelijk tot op een meter of 15 genaderd.

Tijdens de diverse drives veel neushoorns gezien en een hyena van redelijk dichtbij. De “tenten” waren geweldig. En het personeel zo super aardig en lief. De laatste avond dansten en zongen de dames voor ons.

Uiteindelijk weer terug naar Zuid Afrika. De grens was super druk. Formuliertje invullen, in de rij wachten. Stempeltje. Volgend loketje. Weer een stempeltje. Enz. Enz.

Onderweg bij benzinepomp met een steers restaurant een burger gegeten. We moestens immers weer op tijd bij lodge zijn.

Boodschappen gedaan bij de spar en in lodge gegeten.

Vroeg gaan slapen, want om 04.00 uur zou de wekker gaan voor een drive.